top of page
e1c1d263-1d07-40d0-88c9-fc11593821d5.jpg

Ostajan opas

  1. Suunnittele huolella.

    • Käytä myyjän ammattitaitoa. Hyvä myyjä osaa ratkaista käytettävyyteen ja huoltoon liittyvät asiat. Hyvällä myyjällä on kokemusta sadoista erilaisista lasituksista, jolloin hänellä löytyy ratkaisu jokaiseen ongelmaan.

    • Hyvä myyjä on kokenut lasiterassien asentaja, jolloin hänellä on hyvä ymmärrys rakentamisesta ja hän osaa huomioida ​​rakennuskohtaiset vaatimukset. 

    • Muista vuoden ajat. Eri vuodenaikoina lasiterassilla voi olla erilaista käyttöä. Ota nämä huomioon kun mietit tarpeita.

    • Liukulasit vs. kiinteät lasit. Liukulasin saa aina pois eli sen pystyy tarvittaessa poistamaan paikoiltaan, mikä helpottaa esimerkiksi pesua. Liukulasin saa luonnollisesti myös aina auki. Kiinteä lasitus toimii hyvin esimerkiksi kaiteena.

  2. Vertaile tarjouksia.

    • Pyydä tarjouksia useammalta toimijalta ja varmista, että tarjoukset ovat vertailukelpoisia.​​

    • Tarkista, että tarjouksissa on samat mitat (pituus, leveys, syvyys). Jos lasivahvuuksissa on eroja, niin varmista myyjältä, että ne ovat rakennusvaatimusten mukaiset. Liian paksusta lasista ei kannata maksaa, mutta ohuempien lasien tulee täyttää minimissään lain vaatimukset. Puitteellisissa liukulaseissa lasivahvuus voi olla erilainen eri valmistajien ratkaisuissa, sillä puitteen vahvuus vaikuttaa lasivaatimuksiin.

    • Vaadi ja tarkista mittakuvat. Markkinassa toimii monenlaisia toimijoita, jotka eivät sisällytä tarjouksiin mittakuvia tai edes mittoja. Älä luota pelkkiin puheisiin kun puhutaan tuhansista euroista vaan vaadi kaikki kirjallisesti, eli minimissään mittakuvat ja kaikki mitat.

  3. Googlaile tarjoajia​

    • Ei ole ollenkaan huono idea googlailla eri tarjoajia ja lukea mitä netissä sanotaan. Yksittäiset negatiiviset kommentit voivat toki olla vaikka kilpailijoiden kirjoittamia, mutta suuremmasta joukosta kirjoittelua syntyy tarkempi kuva miten eri tarjoajat ovat onnistuneet projekteissaan.​​

  4. Ne pienet jutut on isoja juttuja.

    • Kuka vastaa terassipohjan suoruudesta?​ Vaadi, että kauppasopimukseen kirjoitetaan auki kumpi vastaa terassipohjan suoruudesta. Lasitus pitää asentaa suorassa olevalle alustalle, mutta pieniä heittoja pystytään korjaamaan asennettaessa. Jos asiaa ei ole selvästi sovittu, niin myyjä saattaa kieltäytyä asentamasta terassia ennenkuin olet suoristanut terassipohjan ja pahimmillaan se voi tarkoittaa olemassa olevan terassin purkamista ja tuhansien eurojen uuden terassipohjan rakentamista.

    • Kuka vastaa terassipohjan kantavuudesta?​ Vaadi, että kauppasopimukseen kirjoitetaan auki kumpi vastaa terassipohjan kantavuudesta. Jos otat itse siitä vastuun, niin huomaa, että terassilasitus voi painaa jopa tuhansia kiloa. Jos terassipohja taipuu painon alla, niin myyjä ei tule sitä oikaisemaan eikä korjaamaan kun ovet eivät enää aukea. 

    • Miten toimitaan viranomaislupien kanssa? Yleensä asiakas vastaa luvista, mutta myyjän tehtävänä on auttaa asiakas lupaprosessissa. Myyjällä on kontakteja ja yhteistyökumppaneita, joiden avulla eri rakennusvalvontojen vaatimukset saadaan hoidettua.

    • Mitä takuu sisältää? Materiaalitakuu tarkoittaa, että jos lasitukseen liittyvissä materiaaleissa on ollut vikaa jo tehtaalta lähtiessä, niin materiaalitakuu kattaa sen. Asennustakuu taas tarkoittaa, että jos asentajat ovat tehneet jotain siten, että asiaa pitää myöhemmin korjata niin asennustakuu kattaa sen. Pyydä myyjältä kirjallisia vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Kuka korjaa ja minkä ajan puitteissa jos lasituksen käytössä tulee ongelmia, että esimerkiksi liukuovet eivät aukea tai lukot eivät toimi. Kattaako takuu vesivuotoja ja jos kattaa, niin millaisia rajoituksia tähän on.

  5. Luottamus hyvä, kirjallinen sopiminen parempi.​

    • Kaikki asiat sovitaan ​​kirjallisesti kauppasopimuksessa, joka on käytännössä yleensä sama kuin tarjous. Myyjä lähettää ensin tarjouksen, sitten kauppasopimuksen, jonka asiakas kirjallisesti (sähköpostilla) ilmoittaa hyväksyvänsä.

  6. Valinnan jälkeen.

    • Kun olet tehnyt kaupat niin voit auttaa monessa asiassa, jotta projekti hoituu hienosti.

    • Jos olet myyjän kanssa sopinut jotain töitä, jotka olet luvannut hoitaa ennen asennusta, niin hoida ne oikeasti. Pahimmillaan työtä ei voida aloittaa ja se pitää siirtää ns. asennusjonossa myöhemmäksi.

    • Talvella auttaa merkittävästi, jos luot lumet asennusreiteiltä ja terassilta mihin asennetaan. ​​Jos asennusreitit ovat jäässä, niin hiekoitus olisi hieno juttu.

    • Asennusta auttaa jos käytössä on pistorasia, josta voidaan ladata akkutyökaluja ja saadaan virtaa esimerkiksi imurille loppusiivouksessa.

    • Kaikki työt on sovittu kauppasopimuksessa kirjallisesti. Jos sinulla on toiveita lisätöistä, niin voit kysyä niistä suoraan asentajilta tai olla yhteydessä myyjään. Lisätöiden hinnat ja laajuus on hyvä sopia vaikka sähköpostilla, niin ettei niistä tule myöhemmin erimielisyyttä.

    • Ethän oleta, että tilaukseen sisältyy jotain mitä ei ole kauppasopimuksessa. Myyjäkään ei oleta, että jotain voi jättää tekemättä, vaikka se on kauppasopimuksessa.

    • Meidän asentajat ovat kokeneita ammattilaisia. Jos sinua mietityttää jokin asia, niin heiltä voi kysyä mitä vain. Kaikelle mitä he tekevät löytyy hyvä syy ja he osaavat sen kyllä myös kysyttäessä kertoa. He myös ymmärtävät, että kyseessä on iso investointi ja sinulla on täysi oikeus kysyä mitä tahansa asennukseen liittyvää.

    • Noudata normaaleja käytöstapoja asentajien kanssa ja kunnioita heidän työtään, sillä asentajien kädenjälki on loppusilaus onnistuneelle lasitukselle. Asentajat ovat Suomen Lasiterassin tärkeimpiä työntekijöitä, sillä heidän kädenjälkensä on meidän käyntikorttimme.

    • Jos haluat tarjota kahvia tai kesäkuumalla juotavaa asentajille, niin saat iloisempaa asennusta.

  7. Reklamaatiot​

    • Jos sinulla on jotain mikä mietityttää valmistuneen projektin jälkeen tai peräti sen aikana, niin ota asia rohkeasti puheeksi. Meillä asennuksesta vastaa työnjohto, mutta voit olla myös alkuperäiseen myyjään yhteydessä. ​​Muiden toimijoiden kanssa on hyvä varmistaa kaupantekovaiheessa kuka on yhteyshenkilö, jos reklamaatioita tulee.

bottom of page